Ik heb voor mijn stage de competentie leiderschap gekozen.
Dit omdat ik gewoon helemaal niet goed ben in het nemen van leiderschap en ik er graag in wil verbeteren.
Daarnaast heb je ook de 3 verplichte competenties: Communicatie, Digital skills en Verantwoordelijkheidsbesef.
Ik vind dat ik tijdens mijn stage het meest ben gegroeid in leiderschap en digital skills.
Communicatie
Tijdens mijn stage heb ik heel veel moeten communiceren, dus ik ben hier zeker in verbeterd. De meeste communicatie was via email.
Ik heb dus vooral mijn email communicatie verbeterd. Omdat ik zoveel mails moest versturen werd ik er steeds beter en beter in. Ook heb ik van mijn stagebegeleider een handige tip gekregen: werken met blokjes. Zo blijft de mail overzichtelijk. Zie mijn voorbeeld hieronder voor een before & after:


De linker mail is van mijn 2e maand op stage. Ik had veel te vertellen en heb dit allemaal achter elkaar doorgeschreven waardoor het 1 groot onduidelijk blok is.
De rechter mail is van mijn laatste week op stage. Ik heb hier nog veel meer dan bij de eerste mail te vertellen maar het is op een duidelijke manier geschreven.
Al is de 2e mail (maand 6) een hele grote mail met veel tekst zie je wel duidelijk waar ik het over heb en kun je even in een snelle blik bekijken waar het over zal gaan. Dit leest en beantwoord veel fijner.
Zelf ben ik ook heel blij met deze tip, ik zie het verschil zelf ook heel goed en merkte ook dat zo communiceren beter werkt door dit compliment:

Ik had hier contact met het bedrijf dat de opmaak deed voor onze flyers en banners tijdens het KLM Open.
Een week voor dat ik de opdracht stuurde heb ik hen een mail gestuurd dat deze opdracht eraan kwam. In die mail heb ik ook mijn planning meegestuurd (op welke data ik een versie terug verwachtte)
Hierdoor kon het bedrijf zich goed voorbereiden op de opdracht en alvast in hun agenda zetten wanneer wat af moest zijn. Dit werkte heel fijn.
Hierdoor wisten we goed van elkaar wanneer we wat verwachten en doordat we dit zo goed wisten was er zelfs nog extra tijd over! Dus toen deze reactie terug kwam was ik erg blij en trots op mezelf!
Leiderschap
Mijn zelf gekozen competentie is dus leiderschap, ik vind de leiding nemen, mijn mening uitspreken, vragen stellen en initiatief nemen erg lastig.
Dit wilde ik tijdens de stage gaan verbeteren omdat ik dacht gewoon echt niet kon. En ik vind dat ik echt gegroeid ben erin deze stage!
Ik begon voor mezelf met baby stapjes, ik wilde steeds beter worden in mijn mening geven. Dit ging naarmate ik langer stage liep steeds beter.
Yvonne kwam tijdens het bespreken van de eenmeting achter dat ik het lastig vond om vragen te stellen en initiatief te nemen (omdat we het hier over hadden samen).
Zij is mij na dit gesprek dus goed hierin gaan begeleiden en stelde me goed gerust: “Je bent stagiair, het is logisch dat je niet alles snapt. Hierdoor kun je juist makkelijker vragen stellen, en als iemand er iets van vind dan kun je gewoon zeggen: ‘sorry ik ben stagiair dus weet niet alles’. Niemand die je dan nog iets kwalijk neemt ;)”. Dit advies heeft me erg goed geholpen en ik durfde inderdaad steeds meer vragen te stellen, mijn mening te uiten en ook werd ik wat beter in initiatief nemen.
Initiatief nemen vind ik nog steeds lastig. Maar tijdens mijn stage ben ik er echt wel wat in verbeterd:
Vooral het inplannen van meetings vond ik altijd spannend ‘wat nou als ze me helemaal niet willen helpen’ of ‘ze hebben het veel te druk voor mij’ etc. Dit soort gedachtes spookte altijd door mijn hoofd. Ook dit hebben we met zn 3en besproken en hieruit kwam dat ze altijd open voor me staan en juist graag willen helpen. Ik durfde hierdoor steeds sneller en vaker meetings gewoon in te plannen. Inmiddels in de laatste maand denk ik er niet eens meer over na en plan ik het gewoon in. Ook met andere collega’s. Dus dat is (voor mij) al een mega grote stap!
Digital skills
Ik heb mijn digital skills tijdens deze stage ook heel erg verbeterd. Ik ben echt heel slecht met technologie, dus ik begin ook wel heel laag… Maar ik heb deze stage erg veel (nieuwe) kennis gekregen van meerdere digital skills:
VR-Brillen:
Tijdens mijn stage heb ik de leiding gekregen over de VR-brillen die we gingen gebruiken op het KLM Open. Met het VR bedrijf hebben we de video die in de VR-bril af zou komen te spelen gefilmd, daarna hebben zij die gemonteerd maar vervolgens moest ik de video zelf op de bril gaan zetten.
Dit was een flinke puzzel. Ik heb dus even om hulp gevraagd bij het VR-bedrijf.
En na 2 belletjes met het VR-bedrijf was het me eindelijk gelukt! En het was nog goed gegaan ook! Dus dat vond ik erg knap van mezelf. Als ik dus ooit weer een VR-bril moet installeren weet ik nu hoe het moet 😉
Hiernaast zie je Bart-Jan (manager Premium Services) met de VR-bril op. Hij was erg enthousiast over de bril en de video!

SEO/SEA:
Ook heb ik nu veel meer kennis over SEO en SEA, ik heb er vooral research naar gedaan voor mijn website en vind het mega interessant! Daarna ben ik op mijn website er ook mee aan de slag gegaan via YoastSEO!
Ook al vond ik dit wel wat lastig en onduidelijk, vond ik het wel heel leuk om uit te zoeken, en te puzzelen wat wel of niet werkt. Bij sommige pagina’s ging het heel makkelijk, bij andere pagina’s lukte het helemaal niet. Ik ben dus ook zeker geen pro nu in het SEO maar toch vind ik wel dat ik erin gegroeid ben.

Excel:
Ik heb tijdens mijn stage ook veel moeten werken met excel.
Ik kreeg de opdracht om een lijst te maken van alle ‘belangrijke’ lounges op de wereld.
In eerste instantie maakte ik het in word, maar dat was niet de bedoeling: het moest in excel. Dus daar ging ik, alles opnieuw invullen maar dan in Excel.
Ik vroeg nog kort om hulp maar Victoria had een meeting dus zei: “Ga maar even lekker puzzelen dat is goed voor je.” Toen dacht ik echt help ik kan dit helemaal niet…
Maar na een uur lang puzzelen stond deze lijst.
En ik ben er trots op! Ik vind hem mooi en overzichtelijk. En Victoria vond hem ook mooi! Dus dat was een nog betere beloning!
AI:
Als laatste heb ik enorm veel kennis bijgekregen over AI.
Schiphol commercial wil dit jaar AI 100% ingebouwd hebben.
Omdat het met gebruik van AI zo veel efficiënter kan allemaal.
Ik heb dus 1 volledige dag gehad over AI, hierin werd ons uitgelegd wat AI nou precies is en wat je er allemaal mee kan doen. Daarnaast hebben we het tijdens de commercial dag ook lang over AI gehad. En als kers op de taart hebben we ook al meerder lunchsessies gehad over AI en hoe je het kan gebruiken.
Mijn collega’s zijn nu allemaal bezig met het bouwen van een AI Agent, deze AI kun je instellen voor een bepaalde taak (bijvoorbeeld nieuwsbrief schrijver). Deze agent gaat dan vervolgens zelf aan de slag. Mega interessant!

Verantwoordelijkheidsbesef
Mijn opvoeding is zo geweest dat ik altijd respect heb voor iedereen en alle regels, ook hebben mijn ouders me al vroeg geleerd wat ‘verantwoordelijkheid’ nou eigenlijk is en dat ik altijd verantwoordelijkheid moet nemen voor mijn acties.
Het is voor mij dus heel normaal om dat te doen (en daar ben ik ook erg blij mee want het is een belangrijke eigenschap).
Alleen het toegeven van mijn fouten vind ik lastig; ik vind het vervelend als mensen teleurgesteld zijn in me en wil het graag meteen goed doen. Ik wilde het tijdens stage ook allemaal graag in 1x goed doen, maar dat is natuurlijk onmogelijk en dat heb ik ook zeker geleerd.
Tijdens mijn stage hebben Yvonne en Victoria me erg geholpen hierin, ze bleven beide zeggen: “Het is oké om fouten te maken, het gebeurd iedereen.”
Dit hielp zeker, ik durfde sneller toe te geven als ik het even vergeten was bijvoorbeeld of als ik iets fout gedaan had.
Ik vind het nog steeds wel lastig en voel me ook slecht als ik het toegeef en ik een teleurgesteld gezicht zie…
Dat is dus wel echt nog een verbeter puntje.
360 feedback
Ik heb aan meerdere in mijn omgeving gevraagd om feedback te geven op mijn groei de afgelopen 6 maanden. Daar kwamen deze antwoorden uit:
Als eerste natuurlijk van mijn stagebegeleider:
Yvonne (adviesformulier):“Julie had aan het begin van haar stage tijd nodig om op gang te komen en vond het toen nog lastig om vragen te stellen of aan te geven wanneer iets niet duidelijk was.
Gedurende haar stage hebben we hierin een duidelijke ontwikkeling gezien.
In het prioriteren van haar dagelijkse werkzaamheden en het tonen van meer
proactiviteit heeft zij mooie stappen gezet. Daarnaast ontvangt zij feedback op een prettige manier: ze staat ervoor open, reageert niet defensief en werkt actief aan haar ontwikkelpunten.“
Yvonne: “Victoria en ik hebben het erover gehad en we vinden de manier waarop jij feedback oppakt echt heel fijn. Je reageert er goed op en gaat niet in de verdediging. Vervolgens pas je je ook goed aan op de feedback, je merkt echt dat je jezelf wil veranderen na het puntje feedback. Dit werkt erg fijn samen. En dit zien we zeker niet in iedereen terug.”
Mijn vader heb ik ook gevraagd en hij heeft een groot verschil gezien in mijn karakter:
Mijn vader: “Julie is in haar omgang met mensen die ze nog niet (goed) kent erg terughoudend. Met name zelf het initiatief nemen is een stap voor haar om te nemen. In de afgelopen weken heb ik een duidelijk makkelijkere houding gezien in de benadering van mensen en in communicatie met hen. Julie spreekt vrijer en opener dan voor de stage. Naar voren treden in een groep is wel nog een punt van verbetering. Maar ik zie over het algemeen al erg veel verbetering.”
Als 3e persoon heb ik aan Fien gevraagd mij feedback te geven. Fien en ik hebben door de hele stage lang wekelijks contact gehouden. We hebben elkaar zo goed als alles verteld. Ook de dingen die we minder goed vonden gaan. Fien en ik kennen elkaar nog niet erg lang maar toch merkte ze al verbetering:
Fien: “Julie is een hele lieve meid, maar ze moet wel echt loskomen. Ik merkte aan het begin van het jaar dat ze erg terughoudend was in haar mening en initiatief uiten. Nu merk ik dat ze dat al veel geeft/doet. Vooral een mening geven vond ze altijd lastig. Ze bleef liever op de achtergrond, zei niks en gaf maar met alles gelijk. Nu merk ik dat ze zichzelf veel beter durft uit te spreken. Als ze het ergens niet mee eens is dan zegt ze er nu sneller iets van. Maar ook tijdens het werk durft ze nu eerder tegen haar stagebegeleiders te zeggen als ze iets niet zo mooi vind, en het zelf anders zou doen. Ik zie daar duidelijk een grote verbetering in.”
Als laatste heb ik AI om feedback gevraagd (gebaseerd op mijn logboek). Zoals al eerder gezegd zijn ze op Schiphol nu veel bezig met AI. Daarom was ik wel heel benieuwd naar wat chat mij voor feedback zou geven. Dus heb ik ChatGPT ook om feedback gevraagd:
ChatGPT: “Wat opvalt is dat je aan het begin van je stage regelmatig beschrijft dat je het lastig vind om vragen te stellen, hulp te vragen of je mening te geven. Naarmate de stage vorderde, nam je steeds vaker zelf initiatief door meetings in te plannen, collega’s te benaderen en actief informatie op te vragen. Een goed voorbeeld hiervan is het gesprek met de commerciële manager en het bellen met collega’s om ontbrekende informatie te verzamelen. Hierdoor ben je zichtbaar zelfverzekerder geworden in je communicatie.
Daarnaast heb je een sterk verantwoordelijkheidsbesef laten zien. Je reflecteert kritisch op situaties waarin iets niet liep zoals gepland, zoals het missen van een testmail of het werken met deadlines. In plaats van de schuld buiten jezelf te leggen, kijk je naar wat je zelf anders had kunnen doen en bedenk je concrete verbeteracties. Ook bij het KLM Open Event nam je verantwoordelijkheid voor de planning, communicatie met leveranciers en het oplossen van problemen op locatie.
Op het gebied van leiderschap is vooral zichtbaar dat je steeds meer durfde te vertrouwen op je eigen oordeel. Waar je eerder sneller meeging met anderen, bleef je later tijdens het KLM Open-project bij je standpunt over de flyerbakjes en wist je jouw keuze goed te onderbouwen. Ook het opstellen van planningen, het afstemmen met externe partijen en het coördineren van onderdelen van het evenement laten zien dat je meer eigenaarschap bent gaan nemen.
Samenvattend heb je tijdens je stage een duidelijke ontwikkeling doorgemaakt van een afwachtende en soms onzekere houding naar een meer proactieve professional die verantwoordelijkheid neemt, actief communiceert en steeds vaker leiderschap toont wanneer de situatie daarom vraagt.”
Ik besef me door deze feedback dat ik inderdaad veel meer verantwoordelijkheidsbesef heb aangetoond dan ik zelf dacht. Dus ik ben erg blij met deze feedback. En ik kan me er ook zeker in terug vinden en ben er ook erg blij mee!
Nog een kleine maar wel hele leuke en goede feedback om toe te voegen is dit kort maar krachtige zinnetje van Franc, hij is de baas en echt een hele kritische man, hij heeft altijd overal wel iets over te zeggen en het is vrijwel nooit ‘goed’ bij hem. Maar over de banners op het KLM Open zei hij:
“Het ziet er erg goed uit”. Yvonne zei meteen dat dit een grote prestatie is, dus dat ik deze MOET benoemen haha!
Ik ben erg tevreden over mijn groei de afgelopen 6 maanden, ik heb de afgelopen 6 maanden heel veel geleerd van Victoria en Yvonne en ben hun daar erg dankbaar voor. Ik vond de stage erg leuk en ben ook erg blij met mijn groei.